NFC…HET EI VAN COLUMBUS.
Het zal inmiddels zo’n 8 jaar geleden zijn dat de eerste Near Field Communication zijn intrede deed in de evenementenwereld. In die periode produceerden wij bij de Muntjesfabriek zo’n 35 miljoen breekmunten en een kleine 3 miljoen ronde consumptiemunten. In de totale internationale evenementen en festival muntjesmarkt gaat het om honderden miljoenen muntjes. NFC betekende het einde van deze betaalmunt! …We hadden oprecht buikpijn.
DIGITAAL BETALEN OP EVENEMENTEN
De betaalsystemen die tijdens de festivals in Nederland werden toegepast werden vooral geleverd door LOC7000 en Dutchband. Een uitgekiende methode van een alternatief betalingssysteem en uitgifte automaten die zowel chartaal geld als pinbetalingen mogelijk maakten. En uiteraard waren deze marktleiders er dus als de kippen bij om naast de plastic betaalmunt ook een digitaal betalingssysteem te ontwikkelen. Met tal van voordelen:
-
- Geen of in ieder geval veel minder fraude in de namaak van munten
- Ontzettend veel meer data omtrent het koopgedrag en het moment waarop gekocht werd
- Koppeling aan traffic control; je kan opeens ‘zien’ welke bewegingen bezoekers maken
- Veel snellere betaling aan de cateraars werd mogelijk
- Geen plastic muntjes meer, die overal blijven slingeren.
Op het eerste gezicht dus een zegen voor de sector! Maar deze zege vergt wel een behoorlijke investering qua infrastructuur. En bovendien een systeem wat behoorlijke eisen stelt aan de bandbreedte van de internetverbinding. Daarnaast dient er een back-up systeem te zijn voor het geval de internetverbinding onverhoopt toch uitvalt. Als deze obstakels zijn inmiddels grotendeels opgelost en heeft NFC een behoorlijke vlucht gegeven. En nog steeds is NFC binnen de evenementenwereld volop in beweging waardoor de drempel tot toepassing van een digitaal betalingssysteem ook voor de kleinere evenementen steeds lager wordt.
HET VOORDEEL VAN FYSIEKE BETAALMUNTEN
Wat is dan het voordeel van fysieke betaalmunten? Allereerst draait dit om de initiële kosten; voor de fysieke betaalmunten heb je een (of meerdere) uitgiftepunten nodig, terwijl er voor een digitaal betalingssysteem bij vrijwel elk uitgiftepunt van drank en etenswaren kassa’s geplaatst moeten worden. Kassa’s die uiteraard aan het centraal systeem zijn gekoppeld. En dit kost geld. Weliswaar stukken minder als in de beginperiode, maar toch zijn het kosten die gemaakt moeten worden.
Daarnaast vergt de aanschaf van een ouderwetse betaalmunt natuurlijk ook de nodige euro’s.
Maar daar zit wel een aardig verdienmodel achter: op alle festivals waar nog met de ouderwetse betaalmunt wordt gewerkt, wordt 3% tot 6% van de uitgegeven munten wordt wel verkocht, maar niet besteed!!
Voor de bezoeker van een festival pleit dit fenomeen dus echt in het voordeel van NFC… maar niet voor de organisator!
PFFF, DAT IS INTERESSANT.
Ook speelt psychologie een rol; Festivals ontlenen hun bestaansrecht aan beleving. Uit diverse tests blijkt de fysieke munt bijdraagt aan deze beleving. Ook blijkt dat eenmaal aangekochte munten veel gemakkelijker worden uitgegeven dan dat er weer aan de kassa gepind moet worden. Een keer op keer blijkt dat de nodige bezoekers pas thuis er achter te komen dat er nog een aantal niet uitgegeven munten over zijn.
Een rekenvoorbeeld:
Stel dat een gemiddeld festival 300.000 munten verkoopt tegen een waarde van € 2,80, dan betekent 3 tot 6% niet ingeleverde munten al snel een netto extra opbrengst van € 25.000 tot € 50.000.
Afgezet tegen de aanschafkosten van de munt van rond de € 7.500 moge duidelijk zijn dat de munt als betaalmiddel voor de organisator netto meer oplevert dan welke NFC-oplossing dan ook!
BRANDING.
Daarnaast blijkt de evenementenmunt in termen van branding meer uit te dragen dan alle digitale oplossingen; immers het afrekenen op veel festivals is niet anders dan het afrekenen bij de supermarkt of bouwmarkt. Een fysieke munt toont elke keer het logo van het festival.
De rol van het fysieke geld in de grijze economie is natuurlijk de hoeveelheid chartaal geld wat nog steeds in veel sectoren rond gaat. Of het nu verantwoord kan worden of niet, deze factor zal ook zeker bijdragen in het voortbestaan van de aloude evenementenmunt.
Maar denk ook eens aan de inzet van de fysieke munt in spaarsystemen; zeker voor de wat kleinere retail organisaties blijkt de breekmunt een uitstekende drager te zijn voor een spaaractie. Mensen vinden het toch fijn om iets fysieks in hun handen te krijgen bij het sparen. Ook tal van verenigingen zetten de fysieke munt in tijdens evenementen om hiermee toegevoegde waarde voor de vereniging te creëren. Ook festivals spelen hier op in door de munten te voorzien van een opdruk van de optredende artiesten…hoe leuk is zo’n aandenken?
JA, MAAR HET MILIEU DAN?
De Munt en het Milieu staan op ietwat gespannen voet met elkaar. In termen van milieuvervuiling lijkt NFC dan een betere methode. Alhoewel meer en meer munten worden geproduceerd uit gerecyclede materialen, kan het zomaar gebeuren dat er na het festival een bende plastic blijft liggen. Om die reden selecteert de sector ook nadrukkelijk leveranciers met een circulaire oplossing.
VanDerEng staat voor Zero Waste. En omdat wij als producent veel meer doen dan muntjes maken, hebben wij ook alle (recycle)apparatuur voorhanden om gebruikte betaalmunten weer een nieuwe leven te geven. Bijvoorbeeld als verse festivalmunt!
Als een van de grotere producenten van zowel breekmunten als de ronde consumptiemunt, nemen wij alle gebruikte munten retour. Deze munten worden gewassen, gedroogd, vermalen en vervolgens weer verwerkt in nieuwe munten.
CONCLUSIE.
Als ik kijk naar de groeiende hoeveelheden munten die wij jaarlijks produceren, dan krijg ik bepaald niet de indruk dat deze vorm van betalen in een terminaal stadium verkeert. Sterker nog, de fysieke betaalmunt heeft, als tegenhanger van NFC -zeker voor de lokale evenementen- nog niets aan waarde ingeboet.
Uiteraard ben ik voor vragen en suggesties ouderwets per telefoon of mail bereikbaar!
Ernst de Haas
Directeur eigenaar VanDerEng BV.